onsdag 17 mars 2010

Varför är jag Socialdemokrat? (eller Hur kan man vara något annat?)

För några år sen träffade jag,i mitt jobb som undersköterska, en gammal kvinna som föddes i början av nittonhundratalet. Hon var vid det här tillfället strax över hundra år. Hon berättade för mig om sitt liv, hur det dramatiskt förändrades när hon blev änka vid 30 års ålder, med två små barn. Det fanns ingen barnomsorg, och de sociala skyddsnät vi har idag var hon utan. Hon jobbade och slet, och tvingades i perioder lämna bort sina barn, för att kunna överleva. Två världskrig hann hon uppleva, och krisen på 30-talet.

Hon var socialdemokrat.Hon hade haft flera politiska uppdrag,bland annat hade hon som en av de första kvinnorna suttit som nämndeman.1:a Maj var en viktig dag,och många var dom demonstrationståg som hon deltagit i.Hon hade varit med om hela uppbyggandet av välfärdssystemet i Sverige.1947 infördes generella barnbidrag,och på 1950-talet den allmänna sjukförsäkringen.Den gemensamma sektorn byggdes ut kraftigt under 60-70-talet.Bland annat byggdes den öppna sjukvården ut och en allmän tandvårdsförsäkring infördes.På 70-talet kom en ny abortlag och fri preventivmedelsrådgivning. Föräldraförsäkringen infördes först 1975.

Vi som är medelålders eller unga idag tar så mycket för givet.Sjukvård,skola,omsorg och föräldraledighet.Allt det som byggdes upp under det förra seklet,det som vi gemensamt är med och betalar för via skattesedeln.Och som vi tycker är oerhört viktigt.
Jag vill värna om det som generationerna före mig byggt upp.Men jag vill också vara med och fortsätta bygga ut våra gemensamma ”trygghetssystem”, istället för att avveckla och förstöra dem som moderater och andra allianspartier gör.Därför är jag socialdemokrat!Vi måste bort från den borgerliga egoistiska politiken,och komma tillbaka till en politik med solidaritet och värme,där vi bryr oss om varandra.Göran Persson,tidigare socialdemokratisk partiledare, sa en gång att ”Ingen människa är så stark att den inte någon gång behöver hjälp.Men ingen människa är heller så svag att de inte någon gång kan hjälpa någon annan.” Det är socialdemokratisk politik för mej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar