måndag 7 juni 2010

Skolavslutningar och framtidsdrömmar.

Försommar, examen och studentid. Det är en underbar tid just nu. Både vad det gäller årstid, sol och värme, skolavslutningar, sommarlov och framtidsdrömmar!

Min äldsta dotter, Cecilia tog studenten i fredags. Efter tre år på gymnasieskolans Samhällsprogram har hon tagit farväl av den tiden i livet. Hon går från att ha varit skolungdom till mer eller mindre vuxen. Hela vuxenlivet ligger framför henne, beslut ska tas gällande framtida arbete eller studier, och hon är på väg att ta steget mot ett eget boende och ett mer "eget liv". Ett liv fyllt av frihet, men också förstås mer ansvar.

Cecilia tar det stora klivet ut i vuxenvärlden i en tid av hög arbetslöshet. Ungdomsarbetslösheten är jättehög, i Mjölby ligger dn på ca 18%.Och i Alliansens Sverige tvingas de arbetslösa ungdomarna gå sysslolösa i 90 dagar innan man kommer ifråga för åtgärder. Dessutom hör man företrädare för nämnda allians påstå att det bara är att söka ett jobb, så får man det. Var finns verklighetsförankringen??

Hur som helst, ungdomsarbetslösheten är en av valets viktigaste frågor. Jag talade med en väljare förra veckan när vi socialdemokrater hade "ringkampanj". Hon tyckte att ungdomsarbetslösheten var valets viktigaste fråga. "Ungdomarna är ju vår framtid,sa hon. Det är klart vi måste satsa på dom, ge dom en chans att forma sin framtid och skaffa sig ett arbete." Jag kan inte annat än hålla med henne!