söndag 21 april 2013

Mina barn min glädje är!

När jag var liten spelades ofta en låt med Trio me' bumba som heter "Ann-Charlott och Ellinor." Den handlar om två flickor som föds samma år, Ann-Charlotte på en herrgård och Ellinor i en hydda dit inga vägar når. Ann-Charlott växer upp upp och gifter sig rikt, bor i ett slott och klär sig i mink. Ellinor växer under knappa förhållanden, gifter sig med en dräng, bosätter sig i ett torp och får sju barn. Kontentan av sången är att Ellinor trots fattigdom och nöd inte vill byta till gods och guld, för hon av kärlek har skäppan full och hennes barn hennes glädje är.

Att jag minns den låten så väl beror till mångt och mycket på att min kusin Ellinor och jag är födda samma år, och hennes mamma(min faster) spelade och sjöng ofta den där låten för oss. Ann-Charlott var jag, och Ellinor var Ellinor . Lite nöjd var jag allt då, att jag var den som gifte mig rikt, bodde på ett slott och hade guld. Men nog ville jag nog ha kärlek och barn också.....

Idag är jag nog mer lik Ellinor i visan än Ann-Charlott. Jag både kärlek och barn, Och mitt hus är nog mer likt ett torp än ett slott. Men någon fattigdom har jag tack och lov inte behövt uppleva, och ingen hunger heller. Jag har blivit begåvad med fyra barn, och nog är barnen glädjen även i mitt liv.

Att vara förälder är det finaste man kan vara, och att få barn måste vara den största gåvan en människa kan få! Det går inte att med ord beskriva den kärlek man känner för sina barn, man måste ha varit med om det själv för att förstå. Ibland är det också svårt och jobbigt att vara förälder. Småbarnsåren kan vara tuffa med för lite sömn, gråtande barn, sjuka barn, trotsiga barn, lite egentid och så vidare. Sen kommer den där förpubertala tiden som har både sina toppar och dalar. Och så det där med att vara tonårsförälder....Livet med en tonåring som frigör sig och ibland väljer andra vägar än dom man själv som mamma tycker - det är en prövning.....

Som sagt, mina barn min glädje är! Så fattigt och tomt mitt liv skulle vara utan dessa fyra människor, det är de som gör livet resan värd!

söndag 14 april 2013

Nystart!

Nystart kan väl passa bra ibland, oavsett det gäller politik, relationer, motionerande eller bloggskrivande. För min del är det dax för en nystart vad det gäller motionerande och bloggskrivande, i alla fall.

Två år, tre månader och fjorton dagar har passerat sen jag tillträdde på min post som ordförande i omsorgs- och socialnämnden i Mjölby kommun. Vilken resa det har varit! Och den har innehållit allt det som gör både livet och politiken väl värd resan; spänning, glädje, sorg, kamp, motgång, framgång, lärdomar, läxor, nya bekantskaper och nya vänner, upptäckter, med mera....... Jag är så glad och tacksam att jag fick möjligheten och förmånen att jobba med politiken och ångrar ingenting.
Men jag är den första att skriva under på att det ibland känns tungt, och att funderingarna ibland smyger sig på om det verkligen är värt det......men kontentan blir ändå att; Ja, det är värt det! Jag har ändå möjligheten att påverka och styra, att driva de frågor jag tycker är viktiga och prioriterar.

Nu är vi på väg mot valrörelser och kampanjer igen. Jag tänker vara med och visa att det finns alternativ och andra lösningar på de problem och svårigheter som finns i samhället idag. Vi behöver en politik som öppnar upp och möjliggör för alla att nå sin fulla potential, och som låter alla lyckas. En politik som inte utgår från att den som är arbetslös eller sjuk är lat och ska sporras till arbete genom att sänka ersättningsnivårna till existensminimum. Tillbaka med värdighet och respekt i politiken igen!

I höst är det kyrkoval, och nästa år är det val till både EU och kommun, landsting och riksdag, och jag kommer att vara med och jobba för en valseger i samtliga val!

Jag hoppas att Du som läser detta vill vara med!!