onsdag 31 mars 2010

Hockeyfeber

Ja, det är bara att erkänna; jag har drabbats av Hockeyfeber! LHC (Linköpinhgs hockeyclub) har tagit sig till semifinal i SM-slutspelet, och jag är så glad för det. Förnuftet inom mej säger att det här är ju bara världsliga ting - vad spelar det egentligen för roll? Men jag kan inte rå för det, LHC är laget i mitt hjärta. Karusellen fortsätter, Djurgården ska besegras, och sen ser vi LHC i finalen. Det är vad jag tror, hoppas och vill!

Vid sidan av hockeyn är det politiken som gör sina avtryck. Alliansen driver igenom ej färdigutredda förslag i omsorgsnämnden, och på kommunledningsnivå hoppar man över de flesta regelverk som finns för att sälja ut så mycket som möjligt av den kommunala verksamheten. Det brinner väl under fötterna på dem, tiden börjar rinna ut. Inte ens Alliansföreträdarna själva verkar tro på egen valseger i höst, och i det fallet måste jag hålla med! Jag tror att Mjölbybon i allmänhet har listat ut vad Alliansen står för, och därför lägger sin röst på det Socialdemokratiska alternativet, ett Möjligheternas Mjölby - som vi bygger tillsammans!

måndag 22 mars 2010

Valfrihetens LOV

När jag tjänstgör som politiker i Omsorgs- och socialnämnden har jag kommunmedborgarens bästa för ögonen, hoppas jag i alla fall. Och jag hoppas också att jag har vett att sätta den lilla människan i centrum när vi diskuterar olika verksamhetsfrågor, budgetar och besparingar. Det är inte så lätt alla gånger, det vet jag. Olika behov ställs mot varandra, och våra ekonomiska ramar måste hållas. Men då är det skönt att ha den socialdemokratiska politiken att falla tillbaka på, och att kunna vila i övertygelsen om att det är behov som ska styra var vi lägger våra resurser-inget annat.

Lagen om valfrihetssystem, LOV, avser att öka valfriheten i vården/omsorgen genom att främja en mångfald av utförare. Genom LOV ska vi stimulera nyetableringar och på det sättet öka valfriheten för brukaren. Det är tydligen så lockande för Allianspolitiker att beslut om LOV kan tas i stort sett hur lättvindigt som helst. Principbeslutet togs av nämnden idag, att föreslå kommunfullmäktige att besluta införa LOV i hemtjänsten i Mjölby.

Vi socialdemokrater hade önskat att frågan fått analyserats och beredas färdigt först. Utredningen är inte klar än, många frågor kvarstår och några konsekvensanalyser har vi inte sett. Det finns ingen automatisk koppling mellan valfrihetssytem och minskade kostnader, inte heller mellan valfrihetssytem och ökad kvalitet. Kanske är det precis tvärtom? Men av ideologiska skäl, och för att man anser det så viktigt att den gamle får välja företag/utförare kör man fram ett förslag som inte är färdigt. Jag tycker det är olyckligt, och jag tycker att valfrihet borde handla mer om att få välja vilken hjälp jag vill ha. Men idag har Alliansen i Mjölby sjungit valfrihetens LOV!

onsdag 17 mars 2010

Varför är jag Socialdemokrat? (eller Hur kan man vara något annat?)

För några år sen träffade jag,i mitt jobb som undersköterska, en gammal kvinna som föddes i början av nittonhundratalet. Hon var vid det här tillfället strax över hundra år. Hon berättade för mig om sitt liv, hur det dramatiskt förändrades när hon blev änka vid 30 års ålder, med två små barn. Det fanns ingen barnomsorg, och de sociala skyddsnät vi har idag var hon utan. Hon jobbade och slet, och tvingades i perioder lämna bort sina barn, för att kunna överleva. Två världskrig hann hon uppleva, och krisen på 30-talet.

Hon var socialdemokrat.Hon hade haft flera politiska uppdrag,bland annat hade hon som en av de första kvinnorna suttit som nämndeman.1:a Maj var en viktig dag,och många var dom demonstrationståg som hon deltagit i.Hon hade varit med om hela uppbyggandet av välfärdssystemet i Sverige.1947 infördes generella barnbidrag,och på 1950-talet den allmänna sjukförsäkringen.Den gemensamma sektorn byggdes ut kraftigt under 60-70-talet.Bland annat byggdes den öppna sjukvården ut och en allmän tandvårdsförsäkring infördes.På 70-talet kom en ny abortlag och fri preventivmedelsrådgivning. Föräldraförsäkringen infördes först 1975.

Vi som är medelålders eller unga idag tar så mycket för givet.Sjukvård,skola,omsorg och föräldraledighet.Allt det som byggdes upp under det förra seklet,det som vi gemensamt är med och betalar för via skattesedeln.Och som vi tycker är oerhört viktigt.
Jag vill värna om det som generationerna före mig byggt upp.Men jag vill också vara med och fortsätta bygga ut våra gemensamma ”trygghetssystem”, istället för att avveckla och förstöra dem som moderater och andra allianspartier gör.Därför är jag socialdemokrat!Vi måste bort från den borgerliga egoistiska politiken,och komma tillbaka till en politik med solidaritet och värme,där vi bryr oss om varandra.Göran Persson,tidigare socialdemokratisk partiledare, sa en gång att ”Ingen människa är så stark att den inte någon gång behöver hjälp.Men ingen människa är heller så svag att de inte någon gång kan hjälpa någon annan.” Det är socialdemokratisk politik för mej!

måndag 15 mars 2010

Ett kallare Sverige

"Jobb kommer att vara den avgörande frågan.
Vinner vi i höst kommer vi i valet 2010 att mätas utifrån om vi fått fram fler jobb."
Så sa Fredrik Reinfeldt (m) inför valet 2006. Och nu när vi närmar oss valet 2010 ser vi att jobben gick förlorade. Arbetslösheten har växt, människor har blivit uppsagda och många av våra unga som slutat sin utbildning går sysslolösa. I min egen kommun, Mjölby är ca 18% av ungdomarna upp til 25 år arbetslösa. Försörjningsstödsenheten handlägger 100 fler ärenden i månaden nu än för ett år sen. Det säger en del om hur den moderata politiken misslyckats,, och det visar att Sverige har blivit ett kallare land att leva i. Inte bara genom massor av snö och många minusgrader, utan även samhällsklimatet har drabbats av envis kyla.

I Mjölby har vi socialdemokrater lagt en del förslag som skulle kunna lindra krisen och underlätta för tex ungdomarna att ta sig in på arbetsmarknaden. Vi ville tex öka antalet ferieplatser, och vi ville lägga 7,5 miljoner på kommunala satsningar mot ungdomsarbetslösheten. Men moderater, folkpartister, kristdemokrater, centerpartister och t.o.m pensionärspartister var kallsinniga inför det. De anser väl att det finns viktigare frågor att jobba med, vad vet jag.
Snart är det dags för alla partier, inklusive mitt eget, att tala om för väljarna vad man vill uträtta, och vilket samhälle man vill ha. Jag vet vad socialdemokraterna står för, det ska bli spännande att se vad partierna i alliansen har att komma med!

torsdag 11 mars 2010

Människosyn

På måndag är det dags för socialutskott igen, och häromdagen damp handlingarna ner i brevlådan. Kuverten öppnas alltid med en ödmjukhet inför det som står skrivet i de utredningar och underlag som finns samlade där. Det är ju trots allt människor som är i behov av stöd och hjälp i olika grad som finns där, och som är beroende av de resurser vi har, och de beslut som vi fattar.


Den sista tiden har allt fler assistansärenden hamnat på dagordningen, de blir ifrågasatta av försäkringskassan. Kassan har fått direktiv att ompröva alla personlig assistans-ärenden, och man räknar på nytt hur många timmar och minuter den assistansberättigade kan tänkas behöva ha hjälp. Trenden är tydlig, timmarna räknas ner och som ett resultat av detta får man avslag på sin insats. Och då ska vi ha klart för oss att detta inte gäller några ärenden där det är oklart om behovet finns Många av dem det gäller har stora och omfattande behov, och har haft insatsen länge.

Assistansärenden ska omprövas när behoven ändras, antingen det är åt det bättre eller det sämre hållet. Det tror jag alla tycker är självklart och helt okej. Man ska naturligtvis ha den hjälp man behöver och har rätt till. Men den nuvarande regeringen, med moderaterna i spetsen ger nya direktiv och riktlinjer som väl troligtvis går ut på att försäkringskassan ska spara pengar, oavsett vad konsekvenserna blir.

När man ser vad moderaterna och de övriga allianspartierna gör med våra trygghetssystem så undrar man över den människosyn som råder, och jag hoppas verkligen att en annan ordning får råda snart. Jag hoppas att jag får hjälp den dag jag behöver, och att jag inte får avslag eller avslutas hos den ena instansen innan jag blir beviljad hjälp hos den andra. Jag hoppas att jag slipper hamna mellan stolarna, och inte veta hur morgondagen kommer att se ut, eller om jag kan ställa fram mat på bordet till mina barn. Den dag jag behöver hjälp hoppas jag att det är en annan politisk majoritet som styr både i min kommun och på riksdagsnivå. En politisk majoritet med en mer sympatisk människosyn!

onsdag 10 mars 2010

10 mars

Idag är det strålande vackert ute. Solen skiner, himlen är blå och snön börjar äntligen smälta! Gissa om våren är efterlängtad.
Idag är också första dagen på denna blogg. Jag har fått lära mig att det är viktigt att blogga för att nå ut till fler människor, och då tänker jag förstås på politik. Jag är socialdemokrat, fritidspolitiker med diverse uppdrag. Lika mycket som jag längtar till våren, längtar jag till valrörelse och ett regeringsskifte! Den moderatledda regeringen har hunnit med attt genomföra många försämringar och gjort livet svårare för många. De har genom medveten borgerlig politik ökat klyftorna i samhället, de rika har fått mera pengar i plånboken och bankfacket, det sjuka och arbetslösa har fått stå för notan, och nu får det väl ändå vara nog? Det är dags för ett mänskligare samhälle, ett samhälle där vi bryr oss om varandra! Och för att nå dit gäller det att vi röstar i höst, och att vi röstar rött!