På måndag är det dags för socialutskott igen, och häromdagen damp handlingarna ner i brevlådan. Kuverten öppnas alltid med en ödmjukhet inför det som står skrivet i de utredningar och underlag som finns samlade där. Det är ju trots allt människor som är i behov av stöd och hjälp i olika grad som finns där, och som är beroende av de resurser vi har, och de beslut som vi fattar.
Den sista tiden har allt fler assistansärenden hamnat på dagordningen, de blir ifrågasatta av försäkringskassan. Kassan har fått direktiv att ompröva alla personlig assistans-ärenden, och man räknar på nytt hur många timmar och minuter den assistansberättigade kan tänkas behöva ha hjälp. Trenden är tydlig, timmarna räknas ner och som ett resultat av detta får man avslag på sin insats. Och då ska vi ha klart för oss att detta inte gäller några ärenden där det är oklart om behovet finns Många av dem det gäller har stora och omfattande behov, och har haft insatsen länge.
Assistansärenden ska omprövas när behoven ändras, antingen det är åt det bättre eller det sämre hållet. Det tror jag alla tycker är självklart och helt okej. Man ska naturligtvis ha den hjälp man behöver och har rätt till. Men den nuvarande regeringen, med moderaterna i spetsen ger nya direktiv och riktlinjer som väl troligtvis går ut på att försäkringskassan ska spara pengar, oavsett vad konsekvenserna blir.
När man ser vad moderaterna och de övriga allianspartierna gör med våra trygghetssystem så undrar man över den människosyn som råder, och jag hoppas verkligen att en annan ordning får råda snart. Jag hoppas att jag får hjälp den dag jag behöver, och att jag inte får avslag eller avslutas hos den ena instansen innan jag blir beviljad hjälp hos den andra. Jag hoppas att jag slipper hamna mellan stolarna, och inte veta hur morgondagen kommer att se ut, eller om jag kan ställa fram mat på bordet till mina barn. Den dag jag behöver hjälp hoppas jag att det är en annan politisk majoritet som styr både i min kommun och på riksdagsnivå. En politisk majoritet med en mer sympatisk människosyn!
torsdag 11 mars 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar