"Jobb kommer att vara den avgörande frågan.
Vinner vi i höst kommer vi i valet 2010 att mätas utifrån om vi fått fram fler jobb."
Så sa Fredrik Reinfeldt (m) inför valet 2006. Och nu när vi närmar oss valet 2010 ser vi att jobben gick förlorade. Arbetslösheten har växt, människor har blivit uppsagda och många av våra unga som slutat sin utbildning går sysslolösa. I min egen kommun, Mjölby är ca 18% av ungdomarna upp til 25 år arbetslösa. Försörjningsstödsenheten handlägger 100 fler ärenden i månaden nu än för ett år sen. Det säger en del om hur den moderata politiken misslyckats,, och det visar att Sverige har blivit ett kallare land att leva i. Inte bara genom massor av snö och många minusgrader, utan även samhällsklimatet har drabbats av envis kyla.
I Mjölby har vi socialdemokrater lagt en del förslag som skulle kunna lindra krisen och underlätta för tex ungdomarna att ta sig in på arbetsmarknaden. Vi ville tex öka antalet ferieplatser, och vi ville lägga 7,5 miljoner på kommunala satsningar mot ungdomsarbetslösheten. Men moderater, folkpartister, kristdemokrater, centerpartister och t.o.m pensionärspartister var kallsinniga inför det. De anser väl att det finns viktigare frågor att jobba med, vad vet jag.
Snart är det dags för alla partier, inklusive mitt eget, att tala om för väljarna vad man vill uträtta, och vilket samhälle man vill ha. Jag vet vad socialdemokraterna står för, det ska bli spännande att se vad partierna i alliansen har att komma med!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar