tisdag 5 oktober 2010

Nya tag

Så var valet över, valrörelsen gjord och resultatet färdigt. Jag har inte mäktat med att skriva på bloggen på några veckor, men efter några veckors återhämtning är det dags för nya tag igen.
Vardagen har återvänt för många av oss,och på sitt sätt är det skönt. Efter det intensiva valarbete som vi socialdemokrater lagt ner under ganska lång tid behövs tiden till hem, familj, jobb och lite annat smått och gott. Nu behöver allt få landa ordentligt, och valanalyser och utvärderingar behöver få ta den tid som krävs.
I Mjölby fick vi socialdemokrater tillsammans med vänsterpartiet och miljöpartiet 50,15 % av rösterna. Trots det får vi inte egen majoritet i kommunfullmäktige, utan besitter 22 av 45 stolar där. Lite underligt är det, men så fungerar valsystemet. Hur som helst, vi är tillsammans det största blocket, vi har fått majoriteten av mjölbybornas röster, och det är vi som tillsätter ordförandeposterna i nämnderna och styrelserna i kommunen. En del allianspolitiker tycker tydligen att detta är konstigt och att vi tror oss om något när vi gör det. Jag tycker däremot att det är ganska självklart. Och jag måste tillstå att det känns skönt att som politiker få driva sin egen politik istället för att kämpa mot någon annans. Dock hade det varit betydligt enklare om de rödgröna styrt även på nationell nivå. Det hade betytt ca 13 miljoner kr mer för Mjölby kommun, och helt andra förutsättningar för en solidarisk, rättvis socialdemokratisk politik.

1 kommentar: