måndag 2 augusti 2010

Jämställdhet på dagordningen,tack!

Jämställdheten har kommit på undantag den senaste tiden. Den sittande regeringen (Alliansen) har inte satsat på att jämna ut skillnaderna mellan män och kvinnor, de konkreta politiska förslagen lyser med sin frånvaro.
Jag vill direkt klaragöra att för min del handlar inte jämställdhet om vem som diskar mest eller är mest frekvent med dammsugaren. Jämställdheten är djupare rotad än så, och den reella jämställdheten handlar om att ha samma möjligheter i livet, oavsett kön! Under mitt besök på Skänninge Marknad häromdagen gick jag förbi ett av allianspartiernas lottstånd. De hade satt upp en fråga som antagligen var bland dom viktigaste för dom; "Är RUT viktigt för jämställdheten?" Så fick man som marknadsbesökare skriva dit JA eller NEJ. Jag funderade lite över det där under kvällen. Tänk att saluföra RUT som den viktigaste jämställdhetsfrågan i valrörelsen....ser vi verkligen så olika på vad jämställdhet är??
Alliansföreträdarna skryter ofta och gärna om att den där undersköterskan (ja såna som jag), hon har minsann tjänat på regeringens politik och jobbskatteavdraget.Det sägs vara ett steg i rätt riktning för jämställdheten, att den gruppen kvinnor(för de flesta undersköterskor är kvinnor) fått mera pengar över i plånboken. Det man håller tyst om är att männen fått så mycket mer i jobbskattevadrag än kvinnorna. Regeringens politik har gynnat de rikaste mest och männen har fått 30% mer än kvinnorna. Lönediskrimineringen fortsätter och inkomstskillnaderna mellan män och kvinnor ökar.
Vi socialdemokrater sätter jämställdhetsfrågan högt på dagordningen. Vi har ett aktivt kvinnoförbund, och vårt parti är feministiskt. Vårt mål är att inget kvinna eller man ska begränsas av sitt kön, varken i arbetslivet eller i livet för övrigt. Som kvinna ska jag kunna leva på min lön, och för det krävs rätten till heltid. Att jobba heltid, men ha möjligheten att gå ner till deltid är en viktig del i det fortsatta jämställdhetsarbetet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar