fredag 16 juli 2010

Kulturen är till för alla.

Under några härligt varma och soliga dagar har jag befunnit mig i Stockholm på semester. Jag var där tillsammans med min äkta hälft, och våra två yngsta barn. Vi avverkade förstås Gröna Lund, Skansen, slottet och riksdagen.

Under vistelsen i Stockholm ville vi även låta barnen ta del av all den kultur som finns där i form av diverse museibesök. Jag tror det är viktigt för alla, och kanske i synnerhet för barnen att få ta del av det kulturarv vi har. Det är en speciell lycka att se sina barn upptäcka och utforska saker och ting, att se dem upptäcka hur sakerna fungerar och historien bakom och så vidare.

Kulturen har tyvärr blivit en större del av klass-samhället än den borde behöva vara. Socialdemokraterna införde fria entréer till 19 statliga museer under 2005 och2006. Efter att Alliansen slopade de fria entréerna har en tredjedel av museibesökarna försvunnit. Avgifterna på de museer vi besökte på semestern i Stockholm varierade mellan 90-120 kr/vuxen och 40-50 kr/barn.

På det sättet trängs en del undan, det vill säga dom som redan lever på marginalen får klara sig utan den sortens kultur. Vi socialdemokrater vill öppna museerna igen och återinföra fria entréer på de statliga museerna. Det är ett viktigt steg i strävan mot att säkra alla människors tillgång till kulturarv och konst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar