söndag 21 april 2013

Mina barn min glädje är!

När jag var liten spelades ofta en låt med Trio me' bumba som heter "Ann-Charlott och Ellinor." Den handlar om två flickor som föds samma år, Ann-Charlotte på en herrgård och Ellinor i en hydda dit inga vägar når. Ann-Charlott växer upp upp och gifter sig rikt, bor i ett slott och klär sig i mink. Ellinor växer under knappa förhållanden, gifter sig med en dräng, bosätter sig i ett torp och får sju barn. Kontentan av sången är att Ellinor trots fattigdom och nöd inte vill byta till gods och guld, för hon av kärlek har skäppan full och hennes barn hennes glädje är.

Att jag minns den låten så väl beror till mångt och mycket på att min kusin Ellinor och jag är födda samma år, och hennes mamma(min faster) spelade och sjöng ofta den där låten för oss. Ann-Charlott var jag, och Ellinor var Ellinor . Lite nöjd var jag allt då, att jag var den som gifte mig rikt, bodde på ett slott och hade guld. Men nog ville jag nog ha kärlek och barn också.....

Idag är jag nog mer lik Ellinor i visan än Ann-Charlott. Jag både kärlek och barn, Och mitt hus är nog mer likt ett torp än ett slott. Men någon fattigdom har jag tack och lov inte behövt uppleva, och ingen hunger heller. Jag har blivit begåvad med fyra barn, och nog är barnen glädjen även i mitt liv.

Att vara förälder är det finaste man kan vara, och att få barn måste vara den största gåvan en människa kan få! Det går inte att med ord beskriva den kärlek man känner för sina barn, man måste ha varit med om det själv för att förstå. Ibland är det också svårt och jobbigt att vara förälder. Småbarnsåren kan vara tuffa med för lite sömn, gråtande barn, sjuka barn, trotsiga barn, lite egentid och så vidare. Sen kommer den där förpubertala tiden som har både sina toppar och dalar. Och så det där med att vara tonårsförälder....Livet med en tonåring som frigör sig och ibland väljer andra vägar än dom man själv som mamma tycker - det är en prövning.....

Som sagt, mina barn min glädje är! Så fattigt och tomt mitt liv skulle vara utan dessa fyra människor, det är de som gör livet resan värd!

1 kommentar: