söndag 4 juli 2010

Manna från himlen eller nödår?

Valet den 19 september 2010 är på många sätt ett välfärdsval. Valet står mellan att fortsätta den inslagna banan tillsammans med den nuvarande regeringen, eller att byta majoritet och styra kursen åt motsatt håll för att värna den välfärd som generationer före oss varit med och byggt upp. Om resan forstätter med en borgerlig regering får vi med all sannolikhet se ännu större klyftor mellan människor. Vi kommer att ha ännu fler barn som lever under fattigdomsstrecket. Otryggheten kommer att öka och för den som är sjuk eller arbetslös finns det inget ljus i sikte. Och är man pensionär ska orättvisan bestå - i alla fall när det gäller hur man beskattas. Man har under knappt fyra år hunnit med att rasera mycket, låt det inte fortsätta!
Carina Johansson (fp) skrev den 27/5 så här på folkpartiets Mjölbyblogg: ”om de rödgröna får bestämma kommer det att regna manna från himlen den 20 september. Då blir det kraftfulla insatser mot ungdomsarbetslöshet, otrygghet, ingen bortre parentes i sjukförsäkringen och högre arbetslöshetsersättning”. Oavsett om satsningarna på just nämnda områden kommer i form av manna från himlen eller genom politiska beslut så är de ju oerhört viktiga, och just vad som behövs. För att fortsätta Carinas linje och använda bibliska begrepp så står jag hellre för en politik som innehåller manna än en politik som säger ”ty den som har, åt honom skall det varda givet, så att han får över nog; men den som icke har från honom skall tagas också det han har”.
Moderaterna i Mjölby skriver på sin hemsida att de vill ha ordning och reda i ekonomin. Schlingmann (moderaternas partisekreterare) skriver också att ordning och reda i ekonomin behövs för att värna jobben, välfärden och rusta oss för morgondagens utmaningar. När moderaterna tog över regeringsmakten 2006, (tillsammans med de andra borgliga partierna) fanns det ett överskott i Sveriges ekonomi på 70 miljarder kr.( 70 000 000 000 kr!) Efter fyra år med en borgerlig regering är underskottet lika stort. Man har exempelvis lånat pengar för att sänka skatten. I min värld är det inte att ha ordning och reda i ekonomin, att vända ett stort överskott till ett lika stort underskott. Och orsaken till underskottet är inte satsningar i välfärden, utan skattesänkningar till dom som redan har mest.
Så kom ihåg vad valet står mellan den 19 september! Det står mellan att fortsätta resan mot ett än mer ojämlikt, orättvist och egoistiskt samhälle, eller att byta kurs mot rättvisa, jämlikhet och satsningar i jobb, välfärd och klimat.

1 kommentar:

  1. I Borg. Motala4 juli 2010 kl. 16:37

    Bra skrivet, Klart och enkelt om vad valet gäller !

    SvaraRadera