Vi vet att andelen äldre kommer att öka och att vi desutom blir allt äldre. Vi vet att bostandsbestånet i kommunen brister i tillgänglighet i form av avsaknad av hissar exempelvis. Vi vet att allt färre ska försörja allt fler i framtiden. Vi vet också att vi kommer ha svårt att få tillräckligt många händer och fötter som arbetar i välfärden. Vi vet däremot inte fullt ut hur vi ska möta morgondagens utmaningar och tillgodose framtidens behov. Och det måste vi ta reda på!
Med tanke på alla de utmaningar jag radat upp ovan har Mjölby deltagit i projekten Bo bra på äldre dar och Teknik för äldre. Projekten har handlat om just denna framtida utmaning, det vill säga hur löser vi boendet för och omsorgon om våra äldre kommunmedborgare i framtiden, om så där 10, 15 eller 20 år? I takt med att vi arbetat i projektet och fått det rapporterat för oss har insikten om behovet av det breda samarbetet och det gemensamma ansvaret vuxit fram. Detta är en strategisk kommunövergripande fråga! Det är något som vi gemensamt måste jobba med, och vi måste också samverka med andra aktörer såsom fastighetsägare, intresseorganisationer med flera. I Mjölby har vi som ett resultat av Bo bra på äldre dar och Teknik för äldre skapat träffpunkter och gemensamhetslokaler för äldre. Vi har etablerat en verksamhet i bostadsområdet Tunet, där det finns både personalresurser och ideeella krafter. Där har de boende i området fått en bättre möjlighet till social samvaro och kunskap om den teknik som finns och som kan underlätta vardagen. De har också fått en större närhet både till proffessionen i form av bland annat omsorgspersonal och arbetsterapeuter och till varandra i området. Den här formen av verksamhet kommer vi socialdemokrater i nämnden och kommunen vilja satsa på och bygga ut så att det slutligen finns i hela kommunen.
Igår deltog jag invigningen av en utsällning som heter 1/5 del av ditt liv. Det är en utställning på temat äldres boende. Den är en fortsättning på projekten, och den visar upp en del av de resultat som kommit fram i form av ritningar, demonstrationer och filmer från olika boendeformer och koncept landet runt. Vi bjöd in brett till utställningen och den föreläsning som hölls innan om välfärdsteknologi och boende för äldre, med medverkan från Hjälpmedelsinstitutet och Centrum för arkitekt- och designcentrum, och tänkte väl att detta borde vara intressant för många. Men ack vad vi bedrog oss! Ett par politiker, en handfull från pensionärsorganisationerna, en handfull kommunala tjänstemän, kommunens bostadsbolag och några till.....Totalt sett var vi kanske ett 25-tal intresserade och berörda där. Det var synd, för detta är en av de absolut viktigaste strateigiska frågorna för samhället framöver. För klarar vi inte att anpassa samhället till de behov som kommer är vi illa ute. Och skaffar vi oss inte den kunskap vi behöver törs vi inte fatta de beslut som krävs. Och kunskapen och modet får inte finnas isolerat hos de politiker och tjänstemän som verkar inom omsorgen, utan här måste även kommunstyrelsefolk finnas liksom de som ansvarar för gator, hus, teknik, tillgänglighet och så vidare.
Men skam den som ger sig! Vi kommer igen.......
fredag 24 maj 2013
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Det låter som att det hade varit intressant att delta. Tipsa gärna ännu bredare nästa gång... ;)
SvaraRadera