måndag 12 april 2010

Dessa våra minsta.

"Jag lovar dig att natten ska bli dag.Jag är den bro som orkar bära dig. Jag är den hand som ger dig skydd. Jag är den eld där du kan värma dig. Jag är den famn där du är trygg. Var inte rädd mitt barn..." Så sjunger Mikael Wiehe på nya skivan "Ta det tillbaka".

Det känns oerhört aktuellt med tanke på de nya rön som kommer om sammhällets attityd till uppfostringsvåld. Sveriges domstolar dömer i allt fler fall mildare straff när det gäller vuxna som slår barn. Det finns dom som menar att barnaga i stort sett blivit accepterat som uppfostringsmetod.

Lagstiftningen skärptes 2003, med syfte att öka barnens rättssäkerhet. Men verkligheten ser alltså annorlunda ut. Samma år kom en dom, som sedan blev vägledande. En tioårig pojke blev vid ett flertal gånger slagen och misshandlad av sin mamma. Hon använde en stekspade som tillhygge, och missahandeln skedde inom hemmetys fyra väggar. Mamman dömdes till dagsböter på 1000 kr.

Våld är aldrig, aldrig någonsin okej! Och att slå ett barn är i alla fall enligt mej bland det värsta man kan göra. Diskussionen om våld och misshandel av barn måste fortsätta att föras öppet, och förhoppningsvis hittar vi tillbaka till att våld inte är acceptabelt, och att det inte är okej att slå ett barn i uppfostringssyfte, varken mitt eget eller någon annans barn!

3 kommentarer:

  1. Du har så rätt tycker din pappa.

    SvaraRadera
  2. instämmer till fullo, Anna! Det är så enkelt egentligen! Ingen ska slå barn och unga! Ingen ska slå någon!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Här kommer en länk till en angelägen bok i ämnet:
    http://www.bokia.se/bok/9789147051823/utskalld-erik-sigsgaard/
    Det är en bok som i stora drag tar upp att "skäll" och verbala kränkningar har ersatt den fysiska agan. En mycket angelägen bok - speciellt som de verbala kränkningarna förekommer i våra svenska förskolor och skolor.
    /Eva-Lena

    SvaraRadera